16-11-2016

Es presenta la nova Comissió de Benestar Animal al Trot de les Illes Balears, pionera a l'Estat espanyol

Emissor: Direcció General d'Esports i Joventut
Dia i hora d'emissió: 16/11/2016, 18:20
Tipus de comunicat: Nota Informativa

El director general d'Esports i Joventut, Carles Gonyalons, el president de la Federació Balear de Trot (FBT), Juan Llabata, el president de l'Institut d'Esport Hípic de Mallorca, Jaume Ramis, i la representant de l'Associació Animalista de les Illes Balears ASAIB, Carmen Rojas, han presentat aquest dimecres la nova Comissió de Benestar Animal al trot de les Illes Balears, un òrgan pioner a l'Estat espanyol en l'àmbit de l'esport.

A la presentació, també hi han assistit, la presidenta de l'associació animalista Baldea, Ana Aranda, el president del Col·legi de Veterinaris de les Illes Balears, Ramon Garcia, i altres representants de la Federació Balear de Trot.

La Comissió de Benestar Animal pretén assessorar, orientar cap a la prevenció, recomanar i proposar regulacions en matèria del benestar animal dels cavalls de trotadors.

L'inici del procés de creació de la comissió va ser la realització d'una reunió convocada per part la Direcció General d'Esports i Joventut, a partir de la qual es va crear un grup de treball per desenvolupar les bases de la comissió, que posteriorment va aprovar l'Assemblea General de la Federació Balear de Trot.

L’article 27.2 dels Estatuts de la Federació Balear de Trot, ratificats per Resolució del director general d’Esports de data 20 de maig de 2015, estableix que l’esmentada federació pot crear altres òrgans complementaris que consideri oportú, mitjançant el corresponent acord de l’Assemblea General de la Federació.

Segons aquest article i per acord de l’Assemblea General de la Federació Balear de Trot de dia 30 de setembre de 2016, es crea la Comissió de Benestar Animal al Trot de les Illes Balears i s’aproven els seus estatuts.

La Comissió de Benestar Animal al trot de les Illes Balears ha de garantir el benestar animal i la pràctica saludable de l’esport del trot a les Illes Balears, mitjançant la proposta de mesures i directrius que conjuguin l’activitat esportiva del trot amb un hàbit de salut i benestar dels cavalls trotadors.

Així mateix, a més de de vetllar per la protecció de la salut dels cavalls trotadors proposant la difusió de protocols i manuals pràctics per a la prevenció de lesions produïdes per l’activitat esportiva del trot, la Comissió ha de proposar activitats de control i assessorament en matèria de benestar animal dels cavalls trotadors; ha de proposar la realització d’estudis dins l’àmbit de la investigació científica de l’esport del trot en relació amb els usos de medicaments; així com estudis de biomecànica esportiva dels cavalls trotadors destinats a millorar el rendiment esportiu, i el desenvolupament de tècniques d’entrenament i disseny de complements, material i equipaments, tenint sempre en compte la millora de les condicions del benestar animal.

La comissió serà "un espai de reflexió, debat i decisió que suposarà un avanç en el benestar animal respecte de la situació actual", segons ha apuntat el director general d'Esports i Joventut, Carles Gonyalons.

Els membres de la Comissió de Benestar Animal del trot de les Illes Balears són:

a) El president, que serà el president de la Federació Balear de Trot o la persona en qui delegui.
b) Els vocals, que són:
• Un representant de la Direcció General d’Esports i Joventut.
• Un representant de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia.
• Un representant de l’Associació de Criadors i Propietaris de Cavalls de Trot.
• Un representant del jutges o comissaris de l’esport del trot.
• El director tècnic de la Federació Balear de Trot.
• El gerent de la Federació Balear de Trot.
• Un representant del club de professionals del Trot.
• Un representant de la Comissió Antidopatge de l’Esport de les Illes Balears.
• El president de l’Institut de l’Esport Hípic de Mallorca o la persona en qui delegui.
• El president del Col·legi de Veterinaris de les Illes Balears o la persona en qui delegui.
• Dos representants d’entitats de protecció i defensa dels animals d’organitzacions distintes.

c) El secretari o secretaria serà un membre de la mateixa comissió.
d) També formaran part d’aquesta comissió un representant, amb veu i sense vot, dels següents municipis:
• Palma
• Manacor
• Sant Antoni de Portmany
• Maó
• Ciutadella

La comissió pot constituir grups de treball per desenvolupar les seves funcions, als quals s’hi poden convidar experts seleccionats per raó de la seva competència i qualificació sobre la matèria de la qual s’ha de tractar.

La comissió es reunirà en sessió ordinària dues vegades a l'any.